V roce 1991 zorganizoval Libor Kamenický v Hořicích v Podkrkonoší první ročník České Tourist Trophy jako jízdy pravidelnosti historických závodních motocyklů. V roce 1997 obnovil Oldřich Prokop ke stejným účelům tradici Královédvorského okruhu (od roku 1952) a do třetice na to navázal v roce 1998 Ilja Zachoval novou tratí v Jeseníkách pod názvem Kolštejnský okruh.
Život letí, hodnoty se mění, nebo ztrácejí, v Hořicích se už jezdí jen na rychlost a staré motocykly z trati zmizely (zbyli klasici), ve Dvoře Králové bylo celý víkend ochromeno město a vyřizovat stížnosti a povolení bylo nad lidské síly, a tak se jelo loni naposledy. Z této trojice zbyl pouze okruh v Jeseníkách, jako poslední, kde se jezdí jízdy pravidelnosti a kde zahlédnete ve velké míře i předválečné motocykly.
Branná ale není jediná, kde se jezdí jízdy pravidelnosti historických závodních motocyklů. Diváci se mohou jít podívat začátkem srpna na závody do Nepomuku na místní trojúhelník a začátkem června vedle Jičína se jede o Cenu města. Ale vraťme se k Branné.
Malebné městečko na okraji Hrubého Jeseníku na cestě z Hanušovic na Ramzovou je v nadmořské výšce 633 m. Pro účastníky to znamená, že začátkem září není na škodu přibalit si zimní bundu. Zkrátka, žijí tu ryzí lidé z hor a život zde asi není úplně lehký. Zato ale v mnoha ohledech krásný. Zamiloval si to tu i umělecký kovář a malíř Ilja Zachoval, závodník, sběratel a staromilec. Odstěhoval se z Prahy do nedaleké vesničky Šléglov. V osmdesátých letech závodil v oblastních přeborech s motocyklem ESO 350, a protože miloval čtyřtakty, chtěl to pokaždé těm smradlavým dvoutaktům pěkně ukázat. A mnohdy se mu to podařilo. Byl to pan jezdec a my kluci jsme k němu vzhlíželi s údivem.
Založení závodu v Branné nebyla nějaká racionální kalkulace. Ilja se svezl ve Dvoře Králové a jemu vlastním způsobem konstatoval, že když se může závodit na takové trati ve městě, tak on udělá závody také. Díky výstavbě obchvatu Branné (v zimě skrz obec nemohla auta často vůbec vyjet) ho napadlo uskutečnit na tomto krátkém úseku závody. Start se vybudoval na široké státní silnici z kopce (to je dobře, do kopce se blbě roztláčí motocykl) a pak už vše originál – zatáčky, rovinky, dokonce je potřeba se trefit do úzké cesty mezi domy za náměstím. Na krátké trati (dva kilometry s převýšením 40 metrů) zábavy až až, jak pro jezdce, tak pro diváky.
Ale začátky nebyly jednoduché. Třeba cesty byly poznamenané tvrdým horským počasím, a tak Ilja a jeho kamarádi sáhli do kapsy a zaplatili nový asfalt. Některé věci Ilja řešil, jiné ne, ale každopádně přesvědčil hromadu svých kamarádů (bratry Klimešovy, Brokeše, Buriana, Baránka, Rollanda, Matouška a Vacha) a zorganizovali první závody. V přípravách ho také podporovala jeho početná rodina. Během prvních závodů zde byla i dobrá spolupráce s majitelem zámku (panem Vachem), který povolil závodníkům parkovat v areálu a také umožnil uskladnění pytlů na trať. Později, při změně majitele, se ukázala dobrá spolupráce s místní ekofarmou, která převzala uskladnění pytlů, odkud jsou každoročně brány dodnes. Dalšími dobrými dušemi závodu byli i pánové Svoboda a Křovina, kteří při letošní Branné předali svá žezla mladším a ukončili svou kariéru. Dále musíme zmínit pomoc pana učitele Štefana, který každý rok, až do zavření školy v roce 2003, přivedl kluky deváté třídy k výpomoci při stavbě trati. Zkrátka Branná žila závody a žije jimi dodnes. Lidé, kteří o závody nestojí, na víkend odjíždí poklidně pryč a zbytek se těší na známé závodníky a jejich motocykly.
Každý ročník šlo vše jako na drátkách až do okamžiku, kdy při České Tourist Trophy 21. června 2008 měl Ilja s dcerou Maruškou nehodu, kterou oba nepřežili. Již deset ročníků je tak pořádáno bez nich a dodnes si říkáme, že to snad ani nemůže být pravda. Ilja Zachoval měl ještě v plánu prodloužení trati směrem na Ostružnou a také vybudování kempu v zatáčce u kovárny, ale k realizaci těchto jeho plánů už nedošlo. Těžko říct, jak by teď Branná vypadala, kdyby byl ještě mezi námi. Iljovi kamarádi a lidé z obce se ale naštěstí postarali o to, že se závody jezdí dodnes.
Pro mnoho z nás je Branná vždy důležitým svátkem, kam musíme hlavně proto, abychom uctili památku Marušky a Ilji, ale také zažili neopakovatelnou atmosféru úžasného horského okruhu. Zatím jsou hvězdy v dobrém rozpoložení, tak se můžeme těšit, že druhý víkend v září v Branné opět zahřmí čtyřtakty, zaječí dvoutakty a obcí se bude linout vůně spáleného ricinu.
Děkujeme všem, co to mají na svědomí!
Iva Hlavsová a Karel Kupka
Foto: Richard Hryciow, Michal Falta, Karel Kupka a z archivu Zdeňka Klimeše
Motor Journal 10/2017